Zdrowe jelita – jak o nie dbać?

Jelita i ich mikroflora – jak o nią dbać?
W tej części przedstawimy sobie kilka rozwiązań z których możemy skorzystać aby zadbać o naszą florę jelitową.
Aby podjąć działania naprawcze, należało by dowiedzieć się w jakim stopniu nasza flora jelitowa jest uszkodzona oraz z jakimi problemami będzie trzeba się uporać. W tym celu konieczne jest wykonanie badania kału, przeprowadzenia wywiadu żywieniowego. Na tej podstawie można określić stan naszej flory i dopasować indywidualną suplementację probiotyczną jeśli takowa była by konieczna.
Jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż wszystko jest skierowane pod nasze konkretne potrzeby. Problemem jest fakt iż w Polsce jest niewiele takich miejsc które są w stanie wykonać tego typu badania, dlatego skupimy się na podstawowych elementach które większość z nas może wdrożyć.

1. Przede wszystkim musimy skupić się na eliminacji czynników, które negatywnie na nią wpływają bądź ograniczeniu ich do minimum(ten temat był wyjaśniony w poprzedniej części) – jest to absolutnie konieczne.

2. Suplementacja probiotykami
Probiotyki są to żywe szczepy określonych bakterii które zostały wyizolowane z przewodu pokarmowego. W naszych jelitach żyje wiele gatunków bakterii, które są one odpowiedzialne ze rozmaite procesy. Jak już wcześniej zostało powiedziane najkorzystniej jest wykonać badania i suplementować te szczepy, których nam brakuje. Jednak w ogólnych przypadkach powinniśmy się skupić na suplementacji szczepów produkujących kwas mlekowy takich jakich: Lacobacillus, Enterococcus i Bifidobacterium. Dobrym wyborem może się okazać preparat Vivomix.
W przypadku zaparć powinniśmy się skupić na probiotykach wieloszczepowych, z kolei przy biegunkach pomocnym może okazać się szczep L. plantarum np. w preparacie SanProbi IBS.

3. Włączenie do diety naturalnych produktów zawierających żywe kultury bakterii takie jak: kefiry, kiszonki, kimchi

4. Prebiotyki czyli substancje nie zawierające żadnych mikroorganizmów lecz stymulujące wzrost bakterii probiotycznych obecnych w jelitach. Zaliczają się do nich np: czosnek, cebula, por, pomidory, szparagi, banany. Bardzo dobrym pomysłem jest jednoczesne przyjmowanie probiotyków oraz prebiotyków.

5. Zwiększenie ilości wypijanej wody w ciągu dnia. Brak wody w jelitach może spowodować, że ich zawartość stwardnieje co sprzyja namnażaniu się bakterii i rozwojowi stanu zapalnego błony śluzowej jelit.

6.Zwiększenie udziału występującego w diecie błonnika pokarmowego pochodzącego z warzyw, owoców, kasz itp. bowiem działa on jak szczotka w naszych jelitach pozbywając się złogów, które sprzyjają rozwojowi niekorzystnych drobnoustrojów.

Trener Andrzej Kucharczyk


Bibliografia:
1. Dr Sandra Cabot „Zdrowa wątroba zdrowe jelita” cześć II, roz. 1 2. DR David Servan-Schreiber „Antyrak” roz. VIII 3. Jakub Mauricz, Dietetyka i suplementacja poziom III-prezentacja

Leave A Comment