Suplementacja witaminy D3+K2

Na początek trzeba sobie powiedzieć, że każda komórka w naszym organizmie posiada receptory witaminy D3, oznacza to, że spektrum jej działania jest znacznie szersze niż do tej pory sądzono. Dla większości jedyną znaną funkcją jest wspomaganie gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz utrzymanie prawidłowej struktury kośćca. Ponieważ każda komórka reaguje na witaminę D3 dodatkowymi korzyściami które można zanotować to:

-zwiększona siła i regeneracja mięśni

-reguluje pracę neuronów, regeneruje układ nerwowy

-działa antydepresyjnie, normalizuje ciśnienie krwi

-pomocna przy cukrzycy typu I i II, chorobach autoimmunologicznych

-poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego

Aby jednak odczuć jej pozytywne działanie musi ona być dostępna w naszym organizmie na odpowiednio wysokim poziomie. Niestety wielu z nas ma poważne niedobory tej witaminy, który wynikają najczęściej z nie wystarczającej ekspozycji na promieniowanie UVB spowodowane trybem pracy(najwięcej promieniowania UVB dociera do ziemi w godzinach 11-14 oraz strefą klimatyczną w której mieszkamy). Aby określić jej poziom w organizmie należy wykonać badanie krwi na metabolit 25(OH). Suplementację należy tak dobrać aby poziom tego metabolitu był na poziomie 60-80ng/ml( w pewnych przypadkach może on być jeszcze większy). Rekomendowane dzienne spożycie to 400 UI jest to zdecydowanie za mało aby zapewnić jej odpowiedni poziom w organizmie, wykazano ,że nawet dawki 50 000UI dobowo nie mają działania toksycznego. Koniecznym jest aby ja przyjmować do posiłku zawierającego tłuszcz, gdyż jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Pewne jej ilości występują w tłustych rybach takich jak: dorsz, łosoś, tuńczyk, makrela, śledź, tran, żółtka jaj. Kolejną bardzo ważną kwestią jest jednoczesna suplementacja witaminy K2 w formie MK-7 w ilości minimum 100 mikrogramów. Jak już wiemy witamina D3 zwiększa wchłanianie wapnia, ale żeby ten wapń został „skierowany” do kości i zębów, a więc tam gdzie jest potrzebny konieczna jest właśnie witamina K2. W innym przypadku wapń będzie się odkładał w tkankach miękkich takich jak żyły i tętnice co przy dłuższej ekspozycji prowadzi do ich zwapnienia. Naturalnymi produktami w których możemy ją znaleźć są: sfermentowana soja natto, wątróbka z gęsi, żółtko jaja, twarde sery, kapusta kiszona, masło od krów karmionych trawą. Jest to również witamina rozpuszczalna w tłuszczach, a więc można ją suplementować jednocześnie z witamina D3 do posiłku zawierającego tłuszcz.

Bibliografia:

  1. Jerzy Zięba „Ukryte Terapie” str.135-198

 

 

Trener Andrzej Kucharczyk

Leave A Comment