Suplementacja witamin z grupy B

Suplementacja witamin z grupy B

Witaminy z grupy B są to witaminy rozpuszczalne w wodzie, w pewnej części mogą być wytworzone w zdrowym organizmie przez mikroflorę jelitową, ale niestety często jest ona uszkodzona i nie działa prawidłowo. Ponieważ nie możemy ich magazynować, musimy zadbać o ich ciągłe dostarczanie do naszego organizmu. Podobnie jak w przypadku innych witamin i minerałów, przemysł spożywczy na skalę masową przyczynił się do ich mniejszej dostępności w pożywieniu, z tego też powodu należy rozważyć ich suplementację, bowiem odgrywają ważna rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu o czym niżej.

Najważniejsze z nich to:

-B1 inaczej Tiamina

Głównym zadaniem jest metabolizm węglowodanów oraz ich zamiana na energię, przyspiesza gojenie ran, działa przeciwbólowo. Występowanie: pełne ziarno, nasiona roślin strączkowych oraz mięso. Nadwyżki są wydalane, a niedobór może dawać objawy nerwicy.

-B2 inaczej Ryboflawina

Działanie bardzo podobne do witaminy B1, ponadto wpływa na syntezę kwasów tłuszczowych. Występowanie: mleko i produkty mleczne, mięso, jaja. Nadmiar jest wydalany, zabarwia mocz na intensywnie żółty kolor. Zwiększone zapotrzebowanie zanotowano u kobiet w ciąży, osób narażonych na duży wysiłek fizyczny.

-B3 inaczej Niacyna

Rola w organizmie: podobnie jak B1 oraz: normalizuje poziom cukru we krwi, obniża cholesterol, usprawnia pracę układu nerwowego oraz wpływa na syntezę hormonów. Występowanie: mięso i podroby, orzechy, mleko i produkty mleczne, jaja, pełne ziarno. Nadmiar jest wydalany, a w przypadku dużych dawek może dawać uczucie gorąca i powodować zaczerwienienie skóry. Niedobór może wywołać zmiany skórne w obrębie jamy ustnej i języka.

-B6 inaczej Pirydoksal

Wpływa na metabolizm i przemiany białek, wzmaga ich syntezę, wzmacnia układ odpornościowy. Mięso i podroby, ziemniaki oraz inne warzywa skrobiowe, pełne ziarno. Przyjmowana w dużych ilościach przez dłuższy czas może powodować zaburzenia neurologiczne powodujące słabość i odrętwienie kończyn. Niedobór może wpływać na pogorszenie nastroju, zmiany skórne czy też niedokrwistość synderoblastyczną gdyż jest niezbędna do syntezy hemu.

-B9 inaczej folian(lub kwas foliowy- lecz jest to forma nie występująca w naturze)

Jest to jedna z popularniejszych witamin. Niezbędna do prawidłowego rozwoju wszystkich komórek ustrojowych. Razem z witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego rozwoju czerwonych krwinek, dlatego przy ich niedoborze erytrocyty mogą być większe, a poziom homocysteiny podwyższony. Występuję głównie w warzywach liściastych takich jak: szpinak, sałata, brokuł, kapusta, brukselka, a nawet w żółtku jaja.

-B12 inaczej Kobalamina

Istotną funkcją jest uczestnictwo w tworzeniu erytrocytów(czerwonych krwinek), jest do tego niezbędna. Uczestniczy w syntezie niektórych aminokwasów, wzmaga apetyt. Przyjmowana w większych ilościach przez dłuższy czas może dać objawy uczuleniowe oraz powodować krwotok z nosa. Niedobór może być przyczyną niedokrwistości oraz zaburzeń neurologicznych oraz podwyższonego poziomu homocysteiny. Najlepiej przyswajalną formą jest metylokobalanina.

Bibliografia:
  1. Jakub Mauricz, Dietetyka i suplementacja poziom II-prezentacja
  2. Michał Undra „Interpretacja badań krwi” roz.4

 

 

Trener Andrzej Kucharczyk

Leave A Comment