Suplementacja kwasów tłuszczowych z rodziny OMEGA

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega są to kwasy tłuszczowe nienasycone do których zaliczamy kwasy omega 3, omega 6 oraz omega 9. Licząc od lewej strony łańcucha, pierwszy brakujący atom wodoru przy atomie węgla wskazuje na rodzaj kwasu, jeśli przy 9 atomie węgla brakuje atomu wodoru to taki kwas nosi nazwę omega 9 itp. Omega 9 jest to kwas który nasz organizm jest w stanie wytworzyć sam, natomiast omega 3/6 są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe tzw. NNKT które muszą być dostarczane z zewnątrz. Kwasy tłuszczowe omega 9 wykazują pośrednie działanie przeciw zapalne, przyczyniają się do obniżenia stężenia frakcji LDL cholesterolu. Ich głównym źródłem jest oliwa z oliwek oraz awokado, a w mniejszych ilościach: orzechy nerkowca, makadamia, brazylijskie, pistacje, dziczyzna.

Kwasy tłuszczowe omega 6 zazwyczaj są obecne w naszej diecie w zbyt dużej ilości, gdyż powszechnie występują w spożywanej przez nas żywności. Między innymi w: mięsie i rybach pochodzących z hodowli masowej, wszystkich produktach pochodzących o tych zwierząt np. mleku, serach itp. (Ponieważ w normalnym cyklu krowa rodzi ciele wiosną-wtedy trawa jest najobfitsza zawierając przy tym duża cześć kwasów omega 3 które później koncentrują się w mleku. Duży popyt na produkty mleczne spowodował, że farmerzy musieli pójść drogą na skróty i zrezygnowali z pastwisk na rzecz hodowli masowej gdzie krowy są karmione paszą), olejach takich jak: słonecznikowy, z pestek winogron, krokosza, orzechów: laskowych, ziemnych, migdałów oraz nasion: słonecznika, sezamu, dyni. Z tego względu zostaje zaburzony stosunek kwasów omega6/omega3 co jest niekorzystne dla naszego zdrowia. Są przyczyną nadmiernych stanów zapalnych, niepotrzebnie stymulują nasz układ odpornościowy oraz powodują zaburzenia w krzepnięciu krwi.

Kwasy tłuszczowe omega 3 wykazują działanie przeciwzapalne, ograniczają rozprzestrzenianie wielu rodzajów raka, regulują poziom hormonów, zapewniają prawidłowe działanie mózgu, wpływają na odporność organizmu oraz regenerację układu nerwowego i mięśniowego. Rozróżniamy kwasy tłuszczowe pierwotne tzn. kwas alfa linolenowy(ALA) oraz kwasy tłuszczowe pochodne tzn. EPA i DHA które razem wchodzą w skład omega 3. Po spożyciu kwasu ALA który jest obecny np. w oleju lnianym sprawnie działający organizm jest w stanie go przekonwertować do kwasów EPA i DHA w takiej ilości w jakiej są one potrzebne. Jednak w większości przypadków kiedy organizm nie działa prawidłowo, a dokładnej brakuje enzymu o nazwie delta6-desaturazy ta konwersja jest mocno zaburzona. Wtedy istnieje konieczność suplementacji kwasów EPA i DHA z zewnątrz. Występują one obficie w tłustych rybach takich jak: makrela, śledź, sardynki, tuńczyk, łosoś, tranie oraz jajkach kur z wolnego wybiegu. Decydując się na suplementację tranem warto tutaj poszukać takiego który posiada badania na zawartość metali ciężkich oraz jego proces produkcyjny nie odbywa się w wysokich temperaturach. Wymienione wyżej kwasy tłuszczowe są dla nas szczególnie istotne z punktu zdrowotnego, należy zadbać o ich stałe dostarczanie z pożywienia lub gotowych suplementów zwracając szczególną uwagę na ich jakość. Kwasy te ulegają szybkiemu utlenianiu, dlatego też należy zadbać o to aby były przechowywane w warunkach chłodniczych(w szczególności omega3).

 

 

Trener Andrzej Kucharczyk

Leave A Comment