Kobiety a trening siłowy.

Dlaczego kobiety, również powinny wykonywać trening siłowy?
Dosyć często można się spotkać ze stwierdzeniem że kobiety nie powinny trenować siłowo.
Dlaczego?
Na to pytanie nie ma już konkretnej odpowiedzi lub jedyna jaka się pojawia to strach przed
zbudowaniem zbyt dużej ilości mięśni. Musimy sobie wyjaśnić na początek jedną rzecz: ciało
kobiety zdecydowanie rożni się od ciała mężczyzny pod względem zachodzących procesów
fizjologicznych ale też jest bardzo podobne ze względu na budujące je mięsnie. Każdy z nas
ma mięsnie brzucha, mięsnie nóg czy ramion są one większe lub mniejsze lecz jedno jest
pewne: obawy kobiet przed zbyt drastyczną rozbudową są całkowicie nie uzasadnione gdyż
ich fizjologia na to nie pozwoli.
To mężczyzna został stworzony jako ten większy i silniejszy z lepszymi predyspozycjami do
rozwoju masy mięśniowej z pewnych względów. Pojedyncze przypadki kobiet, które można
spotkać na okładach magazynów kulturystycznych to całkiem inny temat gdyż w normalnych
warunkach ciężko się do tego nawet zbliżyć, a tutaj będzie rozpatrywana normalna, zdrowo
wyglądająco sylwetka. Skoro mamy te same grupy mięśniowe to znaczy, że możemy używać
tych samych ćwiczeń aby je stymulować(nie rozdzielamy już tutaj na indywidualne cechy
które mogą niektóre osoby wykluczać z konkretnych ćwiczeń).
Po co w ogóle wzmacniać i rozbudowywać mięśnie? Np. mięśnie brzucha zaraz przy
mięśniach nóg i pleców stanowią jedną z najważniejszych partii w naszym ciele.
Odpowiednio rozwinięte gwarantują równowagę brzuszno-lędźwiową, zapewniając
prawidłową postawę. Mocny brzuch chroni nas przed kontuzjami, w szczególności dolnych
partii ciała (oraz dolnego odcinka kręgosłupa). Stanowi również zabezpieczenie dla
wszystkich narządów wewnętrznych znajdujących się w jamie brzusznej. Razem z
odpowiednio rozwiniętymi mięśniami pleców stanowią podstawę do zachowania
prawidłowej postawy w okresie ciąży kiedy to kręgosłup kobiety jest znacznie bardziej
obciążony, wiele kobiet doświadczyło bólu pleców w tym specyficznym okresie.
Odpowiednio rozwinięta masa mięśniowa to nie tylko zabezpieczenie dla naszego układu
kostno-szkieletowego. Jest to również znakomity sposób na spalanie tkanki tłuszczowej
bowiem każdy kilogram mięśni spala dobowo 50kcal niezależnie od tego co robimy. Jest to
jedyna metoda dzięki której unikniemy efektu jojo. Dzięki treningowi siłowemu nawet do
kilkunastu godzin po nasz metabolizm jest podkręcony i dalej spalamy dodatkowe kcal w
przeciwieństwie do treningu cardio gdzie kcal są spalane tylko w trakcie wysiłku, skutek? Nie
trzeba codziennie poświęcać 1-1,5h na to aby nasze ciało się zmieniło. Trening siłowy
znakomicie kształtuje sylwetkę, uwypukla kobiece kształty, oraz poprawia jędrność.  Błędna
przekonania w tym temacie doprowadziły do tego, że widok zajętych bieżni i orbitreków w
klubach fitness przy nie ruszonym sprzęcie do treningu siłowego nikogo już nie dziwi.

 

Trener Andrzej Kucharczyk

 

 

Leave A Comment