/Cukrzyca – jej typy i żywienie w przypadku jej występowania

Cukrzyca – jej typy i żywienie w przypadku jej występowania

Cukrzyca typu I i II
Nasze organizmy w dalszym ciągu oczekują pożywienia zbliżonego do tego które dostarczali nasi przodkowie. Spożywana przez nich żywność znacznie odbiegała od tej, która dominuje w obecnych czasach. Ich dieta bazowała na tym co zdołali zebrać i upolować, a więc były to owoce, warzywa, mięso, jaja, nie było białej mąki, syropu glukozowo-fruktozowego itp., a spożycie oczyszczonego cukru ograniczało się do miodu, który też występował w niewielkich ilościach(około 2kg rocznie). Obserwując spożycie cukru w krajach wysoko rozwiniętych można zauważyć bardzo dużą tendencję wzrostową na przestrzeni lat. Na początku XIX wieku było to około 5kg rocznie(na osobę), a pod koniec XX wieku nawet 60-70kg! Właśnie z powodu nie prawidłowego żywienia oraz nadmiernego spożycia oczyszczonego cukru, słodyczy i przetworzonych węglowodanów cukrzyca najczęściej dotyka mieszkańców krajów zachodnich i wysoko rozwiniętych[1].

  • Istnieją dwa typy cukrzycy:

Cukrzyca typu I, która dotyka około 5% przypadków cukrzycy. Tutaj organizm, a dokładniej trzustka nie potrafi wydzielać insuliny, która jest odpowiedzialna za obniżanie poziomu cukru we krwi na skutek spożywanych pokarmów. Osoby dotknięte tą chorobą muszą dostarczać insulinę do organizmu z zewnątrz aby utrzymać prawidłowe stężenie cukru we krwi. Powodem nie działającej trzustki może być: czynnik genetyczny, choroba autoimmunologiczna oraz uszkodzenie przez wirusy i toksyny[2].
Cukrzyca typu II, która stanowi resztę przypadków tej choroby. Trzustka produkuje insulinę lecz organizm jest na nią nie wrażliwy, mówimy wtedy o insulino oporności polegającej na braku reakcji na produkowaną insulinę. Innymi słowy przez zbyt wysoką podaż cukrów i zbyt częstą stymulację trzustki organizm przyzwyczaił się do wysokiego stężenia insuliny i przestał na nią reagować. U osób dotkniętych tą chorobą często występuje nadprodukcja insuliny oraz nieustabilizowany poziom cukru we krwi. Osoby te, są często otyłe i mają problem ze zbyt wysoką wagą ciała. Innym wizerunkiem może być tutaj osoba na pozór szczupła lecz posiadająca sporo tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, u której występuje dodatkowo tkanka wisceralna otaczająca narządy wewnętrzne co jest szczególnie niebezpieczne z punktu chorób układu sercowo-naczyniowego. Cukrzyce tego typu można skutecznie leczyć za pomocą prawidłowego żywienia oraz odpowiednio dobranej aktywności fizycznej. Nie leczona może przejść w cukrzycę typu I[2].

 

Żywienie w przypadku cukrzycy

Zanim zostaną przedstawione zalecenia żywieniowe, musimy sobie rozjaśnić czym są węglowodany i dlaczego w niektórych przypadkach należy je ograniczyć.
Węglowodany dzielą się na dwie zasadnicze grupy:
-Węglowodany proste czyli inaczej cukry proste. Najbardziej znanymi przedstawicielami tej grupy są:
Sacharoza czyli najpopularniejszy biały cukier obecny w cukierniczkach, fruktoza obecna w owocach oraz laktoza będąca cukrem mlecznym. Ich obecność w środowisku naturalnym zazwyczaj jest skorelowana z obecnością witamin i minerałów dzięki którym są znacznie efektywniej wykorzystywane przez nasz organizm. Do węglowodanów prostych zaliczane są również produkty pszenne i kukurydziane. Ten rodzaj węglowodanów stanowi bazę dla żywności przetworzonej do której zaliczamy miedzy innymi: słodycze, ciasteczka, białe pieczywo, biały makaron, napoje słodzone itp. Tego typu produkty posiadają znikomą wartość odżywczą przy stosunkowo dużej liczbie kcal. Po spożyciu powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie – trzustka produkcje sporą ilość insuliny.
-Węglowodany złożone, które są również zbudowane z cukrów prostych ale są one połączone w długie łańcuchy przez co ich przetworzenie zajmuje więcej czasu. W szczególności należy zwrócić tutaj uwagę na produkty bezglutenowe takie jak: Ryż biały, dziki, basmati, paraboiled, kasza jaglana, gryczana, ziemniaki, bataty, amarantus, quinoa. Ich spożycie zapewnia równomierny wzrost poziomu cukru we krwi, a ilość wytwarzanej insuliny jest znacznie mniejsza.
Jeśli chodzi o żywienie w przypadku cukrzycy należy skupić się przede wszystkim na kilku najważniejszych czynnikach, oto one:
-Częstotliwość stymulowania trzustki do produkcji insuliny w ciągu dnia powinna być ograniczona do minimum. Tylko w ten sposób możemy przywrócić pożądaną wrażliwość insulinową.
-Pewna ilość węglowodanów w diecie każdego z nas jest wskazana, jednak ich ilość powinna być ściśle dobrane do trybu naszego życia. Ich wymaganą ilość powinniśmy dostarczać w szczególności z bezglutenowych węglowodanów złożonych.
-Udział cukrów prostych i przetworzonych w diecie redukujemy do minimum. Ich występowanie powinniśmy ograniczyć do spożycia bez pośrednio po treningu kiedy to zapasy glikogenu zostały uszczuplone i zależy nam na jego szybkiej odbudowie. Ich bazę w tym przypadku powinny stanowić owoce. Nie ma tutaj miejsca na napoje słodzone, jogurty, serki, ciasta i ciasteczka. Cukier w kawie czy herbacie też powinien być wyeliminowany.(Jeśli ktoś nie może odzwyczaić się od słodkiego smaku może tutaj zastosować słodziki naturalnego pochodzenia takie jak erytrytol lub ksylitol).
-Zwiększyć spożycie surowych warzyw w ten sposób podnosimy udział błonnika pokarmowego w diecie oraz dostarczamy witamin i minerałów wspomagających oczyszczanie organizmu. Szczególnie korzystny dla cukrzyków jest surowy czosnek, jeśli występuje problem z jego spożyciem można zastosować kapsułki ze sproszkowanym czosnkiem ale nie są one tak samo skuteczne.
-Zwiększyć spożycie zdrowych tłuszczy pochodzących między innymi z: tłustych ryb, awokado, oliwy z oliwek, jajek, mięs z chowu ekologicznego, przy jednoczesnym unikaniu tłuszczów trans.
-Ograniczyć spożywanie alkoholu do minimum, a najlepiej całkowicie wyłączyć go z diety na jakiś czas.
-Często sporym problemem okazują się rzeczy na pozór błahe takie jak: życie gumy czy picie herbatek owocowych mimo, że nie zawierają cukru to potrafią stymulować trzustkę do wytwarzania insuliny.
-Włączyć do diety naturalnie fermentowany ocet jabłkowy który poprawia wrażliwość insulinową.
-Suplementy, które warto włączyć do swojej diety: witamina C, witaminy z grupy B, magnez, pierwiastki śladowe takie jak: selen, cynk, chrom
Dodatkową kwestią o której nie wolno pominąć jest aktywność fizyczna nakierunkowana na rozwój masy mięśniowej i redukcja masy ciała jeśli to konieczne.

 

[1]. Dr David Servan-Schreiber ,, Antyrak nowy styl życia’’ roz.6

[2]. Dr Sandra Cabot ,, Zdrowa wątroba zdrowe jelita” roz.3

Trener Andrzej Kucharczyk

One Comment

  1. Discover More Luty 8, 2019 at 9:53 am

    I’m so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

Comments are closed.

Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
YouTube
YouTube
Instagram