Cukier – czym jest, gdzie występuje i czym go zastąpić?

Cukier to trzeci produkt pod względem ilości i szybkości uzależnień na świecie ludzi dorosłych oraz przede wszystkim dzieci. To duży problem z którym wiele osób nie potrafi sobie poradzić. Pierwsze dwa miejsca w tym zestawieniu zajmują alkohol oraz papierosy.
Zmęczenie, stres, depresje, senność, zawroty głowy to dolegliwości na które uskarżamy się coraz częściej. Wizyta u lekarza nie wnosi nic nowego, leki antydepresanty albo skierowanie na dalsze badania budzą niezadowolenie.  Tymczasem wiele różnych schorzeń, zarówno fizycznych, jak i psychicznych ma bezpośredni związek ze spożywaniem czystego rafinowanego cukru czyli sacharozy. Duże ilości cukru otępiają nasz mózg za czym idzie drastyczny spadek naszej koncentracji oraz zapamiętywania.

Czym jest cukier?
Cukier spożywczy produkowany jest z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych. Trzcina cukrowa zawiera 14% pierwiastków śladowych, minerałów i witamin. Cukier dostępny w sklepach jest bardzo mocno oczyszczony, czyli rafinowany, pozbawiony wszystkich substancji odżywczych. Cukier biały rafinowany dostarcza organizmowi jedynie pustych kalorii. Energia dostarczana jest bardzo szybko, ale na bardzo krótki okres czasu.
Cukier ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych. Oznacza to, że po spożyciu np. czekolady szybko wzrasta stężenie glukozy we krwi i trzustka zostaje gwałtownie pobudzona do pracy. Jednak stężenie glukozy pochodzącej z białego cukru szybko spada, co może spowodować hipoglikemię ( niedocukrzenie organizmu ).

Występowanie cukru:
– Soki z owoców
–  napoje smakowe
– słodycze ( czekoladki, batoniki )
–  gotowe płatki śniadaniowe ( muesli sklepowe)
– alkohol ( piwo, wódka, inne. )
– przetwory mleczne (serki homogenizowane )
– białe pieczywo , bułki ( zawierają również gluten)

 

Jakimi produktami zastępować cukier w pożywieniu ?

Zamiast cukru rafinowanego warto wybrać cukier nierafinowany czyli nieoczyszczony. Otrzymywany jest z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego bez oddzielania melasy i kryształków. Melasa trzcinowa i buraczana jest to produkt powstający podczas produkcji cukru. To właśnie w tym gęstym syropie zawarte są wszystkie wartości odżywcze produktu.

Zamienniki cukru :
– syrop klonowy, kukurydziany
– słód jęczmienny
– syrop z agawy ( z niskim indeksem glikemicznym )
– ksylitol ( u dzieci może działać przeczyszczająco )
– lukrecja
– miód ( spożywany w małych ilościach ma działanie prozdrowotne )

 

 

Trener Andrzej Kucharczyk

Leave A Comment