Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Rola witaminy D w organizmie człowieka

Rola witaminy D w organizmie człowieka

Czujesz, że Twoje mięśnie są słabsze? Borykasz się ze stanami zapalnymi skóry? Czujesz ogólny spadek
sił i męczy Cię kolejna infekcja? Masz wrażenie, że nabierasz kilogramów „z powietrza”? Często
zdarzają Ci się spadki nastroju i odczuwanie nieuzasadnionego smutku albo marudzenie? Coraz częściej
zdarzają Ci się urazy układu kostnego, pęknięcia czy złamania? Czy ból, który zdarza Ci się odczuwać,
wydaje Ci się dużo silniejszy i bardziej przewlekły niż do tej pory? Masz problemy z nadciśnieniem?

Wiele wskazuje na to, że możesz cierpieć na niedobór witaminy D.


Witamina D, co ciekawe, była pierwotnie zwana witaminą A (od łacinskiego antyrachitic) ze względu na
swoje działanie przeciw krzywicy i osteoporozie. Wyróżniamy dwie podstawowe jej formy:
– D2 – ergokalcyferol, występujący naturalnie w organizmach roślinnych i drożdżach;
– D3 – cholekalcyferol, występujący naturalnie w organizmach zwierzęcych.


Przyjmuje się, że aż 90% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę może być zaspokojone przez
syntezę skórną, na którą mają wpływ czynniki takie jak pora roku, zachmurzenie i zanieczyszczenie
powietrza, szerokość geograficzna, stosowanie kremów z filtrem czy pigmentacja i starzenie się skóry. W
niewielkim stopniu zapotrzebowanie na witaminę D jest wspomagane ze źródeł pokarmowych.

Dlaczego dbanie o odpowiedni poziom witaminy D w organizmie jest takie ważne?
– witamina D ma wpływ na metabolizm kości – zapobiega u dorosłych bólom kostnym oraz
zmianom w kierunku osteoporozy, a u dzieci wystąpieniu krzywicy, zaburzeń mineralizacji kości
czy zmniejszeniu masy kostnej;
– odpowiedni poziom wit. D ma pozytywny wpływ na układ nerwowy i mięśniowy – regeneruje
neurony oraz zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni;
– działanie immunomodulujące i pośrednio antybakteryjne (wit. D aktywuje geny kodujące peptydy
przeciwbakteryjne o cechach naturalnych antybiotyków), witamina D wspomaga też komórki
szpiku o działaniu ochronnym;
– witamina D i jej poziom ma wpływ na poszczególne choroby, np. odpowiednia jej suplementacja
może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1, a u osób z cukrzycą typu 2 poprawia
wydzielanie insuliny i tolerancję glukozy; przy stwardnieniu rozsianym jej niedobór może
wpływać na zaostrzenie objawów (a wyższy poziom wit.D z kolei może zapobiegać
zachorowaniu) itp.;
– poprzez swoje działanie antyproliferacyjne wit.D zapobiega powstawaniu komórek
nowotworowych.


Korzyści jest o wiele więcej, stąd – poza syntezą skórną – warto zadbać, aby w diecie znalazły się
produkty takie jak tran, ryby (takie jak np. łosoś, dorsz, tuńczyk itd.), wątroba, jaja. Często wskazana
bywa również suplementacja, szczególnie w mało słonecznych miesiącach, tym bardziej, że w
normalnych warunkach ciężko doprowadzić do przedawkowania tej witaminy. Przy intensywnej
ekspozycji na słońce jest to niemożliwe, a przy stosowaniu preparatów wymagałoby to przewlekłego
przyjmowania bardzo dużych dawek.