Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Witaminy i Minerały

Witaminy i Minerały

Niby każdy wie, że na zdrowie i dobre samopoczucie składają się przede wszystkim regularna aktywność
fizyczna oraz wartościowa, dobrze zbilansowana dieta, która powinna opierać się na produktach bogatych
w witaminy i minerały. To dzięki nim jesteśmy zdrowi, mamy siły witalnych, cieszymy się odżywioną
skórą, włosami i paznokciami, dłużej zachowujemy młodość i czerpiemy szereg innych korzyści. Poniżej
krótka i prosta ściąga, w jakich produktach możemy znaleźć poszczególne mikroelementy:
Jednak jak sytuacja wygląda w zimie, kiedy dostęp do całej gamy świeżych owoców i warzyw jest
ograniczony, a krótkie i niezbyt słoneczne dni utrudniają również skórną syntezę witaminy D? Niestety,
najzdrowsze witaminy to te zawarte w pożywieniu – są bezpieczne, bo nie można ich w ten sposób
przedawkować. Ponadto razem z witaminami i minerałami w jedzeniu dostarczane są związki, które mają
za zadanie ułatwić ich przyswajanie, przedłużyć, a nawet potęgować ich działanie.

Często, nawet jak dbamy o swoje odżywianie, borykamy się jednak z niedoborami witamin. Mogą one
wynikać z różnych czynników:
– upośledzenie przyswajania mimo dostarczania odpowiednich składników odżywczych
– zwiększone zapotrzebowanie na daną witaminę/minerał
– brak możliwości dostarczenia odpowiedniego składnika wraz z dietą (np. niedobór wit. B12 u
wegan i wegetarian)
– czynniki osobnicze (różnice w zapotrzebowaniu ze względu na wiek, płeć, tryb życia itp.)

W takich wypadkach warto skorzystać z suplementacji witaminami, szczególnie w towarzyszącym nam
obecnie okresie zimowym – witaminą D. Pamiętajmy, aby robić to mądrze – pierwszym krokiem jest
wykonanie badań krwi i konsultacja z lekarzem, co pozwoli na ustalenie niedoborów i odpowiednie
dobranie preparatów, tak aby cieszyć się pozytywnymi efektami.

B1 🐖🌾🌰
B2 🍄🥚🥛
B3 🐟🥜🐔
B6 🍌🥑🐔
B9 🥦🥚🥗
B12 🥩🐟🥚
C 🥝🥦🥔
A 🥕🧀🍠
D 🥚🐟🌞
E 🌻🥑🌰
K 🥦🥝🥗

Cu 🧀🥚🥛
🌰🍫🐙
P 🌾🐟🌻
Mg 🌾🌰🍫
Na 🥨🍪
Cl 🍪🥖
K 🍪🥔🍌
Fe 🥚🥩🍞
Zn 🌰🥩🧀
Se 🐟🦐🥚
I 🍣🐟