Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Dietoterapia trądziku

Dietoterapia trądziku

Trądzik-jest wypadkową nadmiernego wydzielania sebum, zaburzeń w funkcjonowaniu komórek skóry, nierównowagi flory bakteryjnej na skórze oraz prozapalnej reakcji organizmu. Trądzik jest nazywany „cukrzyca skóry:-ze względu na negatywny wpływ insuliny na wydzielanie sebum. W jego patogenezie duże znaczenie mają też androgeny, zwłaszcza wydzielany w sytuacji stresowej kortyzol. Andogeny zwiększają wydzielanie sebum, powodując zwiększony łojotok skóry zarówno twarzy, jak i głowy. Trądzik ma też istotny komponent zapalny, a sam stan zapalny często wywoływany stresem oksydacyjnym, który potęguje niewłaściwa dieta.

 

Dieta ma znaczenie-wiele osób zmagających się z trądzikiem zastanawia się czy dieta ma znaczenie. Skłonność do różnych schorzeń to kwestia indywidualna, ale życie w krajach rozwiniętych jest zdecydowanie jednym z czynników sprzyjających trądzikowi. Wystarczy popatrzeć na kraje świata gdzie żyje się w tradycyjny sposób. Łatwo zauważyć, że u osób zamieszkujących te regiony trądzik nie występuje. Nie jest to jedynie kwestia nieprzetworzonej diety, ale również zmniejszonego zanieczyszczenia środowiska, mniejszej ilości toksyn w produktach osobistych, regularnego snu i zmniejszonego poziomu stresu. Dziś nie mamy wątpliwości że jedzenie, które spożywamy , wpływa na produkcję sebum, stan zapalny czy wydzielanie hormonów.

      1. Cukier—zarówno cukier w czystej postaci, jak i przetworzone węglowodany będą stymulowały trzustkę do wydzielania insuliny. Insulina zaś wyzwala produkcję androgenów, dzięki czemu zwiększa się produkcja sebum.

      2. Nabiał- dermatolodzy od dłuższego czasu odradzają osobom z trądzikiem spożywanie mleka. Spowodowane jest to zwiększoną reakcją insuliny po spożyciu mleka, a co za tym idzie-zwiększeniem wydzielania androgenów.

      3. Omega-3 i Omega-6-kwasy te uważane są za niezbędne, ponieważ organizm nie potrafi ich sam syntetyzować i muszą być pozyskiwane z pożywienia. Kwasy tłuszczowe omega-3 uważane są za antyzapalne. Równowaga obu rodzajów, zapewnia równowagę kwasów tłuszczowych w skórze, przez co zmniejsza się nasilenie chorób zapalnych skóry, do których trądzik również się zalicza.

      4. Gluten- bardzo dużo osób zauważa poprawę cery po wykluczeniu z diety glutenu. Gdy hormony nie mogą poprawnie działać, skóra zaczyna nadmiernie przerastać. Przez gluten nie strawione proteiny z pożywienia, mogą dostać się do krwiobiegu i stymulować układ odpornościowy. W konsekwencji powstaje chemiczny stan zapalny, który będzie zmniejszał wrażliwość komórek na insulinę i nasilał zmiany skórne.

      5. Flora bakteryjna jelit- nieodpowiednia dieta, nadużywanie antybiotyków czy stres mogą powodować szereg problemów z układem pokarmowym. Zaburzona praca jelit prowadzi do chronicznego stanu zapalnego. Zmieniona flora bakteryjna stymuluje produkowanie neuropeptydu i wplywa na produkcje produkcje sebum oraz jego kompozycje.

      6. Przetworzone jedzenie- wysoko przetworzone produkty zawierają najczęściej większość problematycznych dla cery składników, takich jak: gluten, nabiał, nadmiar omega-6, oraz cukier. Po zjedzeniu np. paczki ciastek będziemy mieli w oraganiźmie podwyższony poziom insuliny, co z kolei zmniejsza hormony odpowiedzialne za prawidłowe obumieranie komórek skóry i zwiększa ryzyko zablokowania porów. W konsekwencji mamy zaburzenia keratynizacji skóry i wydzielania sebum. Dodatkowo nie odpowiedni stosunek kwasów tłuszczowych promuje stan zapalny.

 

 

Czego unikać?- z diety osób walczących z problemami trądzikowymi należy zdecydowanie wykluczyć:

  1. Nabiał- unikaj wszelkiego rodzaju mleka i jego pochodnych, takich jak ser, masło, śmietana, jogurt czy lody

  2. Gluten-zboża glutenowe to pszenica, żyto, jęczmień i orkisz. Wyklucz więc zawierające glutem kasze, pieczywo, makarony, ciastka, kawę zbożową, piwo gotowe dania zawierające hydrolizat białka roślinnego, zupy z zasmażką, nalesniki, pierogi, uszka czy placki.

  3. Drożdże- zawarte są we wszelkiego rodzaju wypiekach, ale również piwie, winie czy tofu. Fermentowane warzywa są dozwolone

  4. Przetworzone mięsa i ryby- unikaj wędlin o skomplikowanym składzie oraz bardzo tłustych kawałków mięs. Nie kupuj również puszkowanego mięsa i ryb w puszkach.

  5. Cukier-nie jedz wszelkie rodzaju słodyczy: cukierków, batonów, ciastek, czekolad, czy żelków. Do słodzenia używaj małej ilości cukru kokosowego, ksylitolu czy stevii. Unikaj również suszonych owoców czy syropów (daktylowy, z agawy, klonowy)

  6. Tłuszcze roślinne- wyeliminuj przetworzone tłuszcze roślinne, takie jak margaryny czy oleje roślinne, za wyjątkiem oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i oleju lnianego.

 

 

Co wprowadzić?-należy pamiętać, by w diecie antytrądzikowej znalazły się;

  1. Warzywa i owoce- jedz co najmniej kilka porcji warzyw i jedną porcję owoców dziennie. Warzywa i owoce są bogate w antyoksydanty, witaminy, błonnik i firoskładniki. Wybieraj owoce o niższej zawartości cukru.

  2. Dobrej jakości białko-postaw na chude mięsa, podroby i jajka z wolnego wybiegu. Staraj się nie smażyć ani nie piec mięsa zbyt długo.

  3. Tłuste ryby-wprowadź do diety bogate w omega-3 ryby, takie jak: łosoś, sardynki, makrela czy śledź. Im mniejsza i im krócej żyjąca ryba, tym mniejsza koncentracja w niej toksyn.

  4. Witaminy i minerały-gładka cera potrzebuje witamin A, D, E oraz cynku. Znajdziesz je w podrobach, marchwi, oliwie, awokado, pestkach dyni czy rybach.

  5. Makroskładniki-staraj się, aby posiłki były zbilansowane i zawierały białko, tłuszcze i węglowodany. Aby nie stymulować zwiększonego wydzielania insuliny, unikaj jedzenia posiłków składajacych się tylko z węglowodanów.

  6. Jelita-aby zadbać o jelita, pij regularnie rosół bogaty w kolagen oraz spożywaj fermentowane produkty, takie jak kiszonki czy kombucha. Fermentowane produkty podnoszą jednak poziom histaminy, dlatego obserwuj czy stan skóry nie pogarsza się po ich spożyciu.

 

Suplementacja pomocna w trądziku:

          1. Witamina A- jest antyoksydantem z grupy retinoidów. Jest ona niezbędna do dla prawidłowego rogowacenia się skóry, a ponadto wykazuję ona działanie antyzapalne. Witamina A w postaci aktywnej, czyli retinolu, występuje tylko w źródłach zwierzęcych.

          2. Omega-3- niezbędne kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się przede wszystkim w tłustych rybach. Wykazują silne antyzapalne właściwości. Warto zwrócić uwagę na skład preparatu zawierającego omega-3, ponieważ większość suplementów ma przewagę DHA nad EPA. Kwasy wykazują lepsze właściwości antyzapalne niż DHA.

          3. Cynk-jest minerałem pełniącym szereg funkcji w organizmie i szczególnie ważnym dla pacjentów zmagających się z trądzikiem. Cynk wykazuje właściwości antyoksydacyjne i antyzapalne. Pomaga również zmniejszyć produkcję sebum.

          4. Selen- u pacjentów z trądzikiem obserwuje się czasem niedobory selenu. Selen jest antyoksydantem, który również wykazuje właściwości antyzapalne. Alternatywą dla suplementu są bogate w selen orzechy brazylijskie.

          5. Probiotyki- istnieją dowody zarówno naukowe, jak i empiryczne że suplementacja probiotykami wpływa korzystne na cerę trądzikową. Od kilku lat można zakupić probiotyki stosowane na skórę, które mają wspomóc walkę z zapalną formą trądziku.

          6. Laktoferyza- suplementacja laktoferyzą potrafi ograniczyć zapalne zmiany u pacjentów z trądzikiem, Laktoferyna wykazuje właściwości wiążące żelazo, przez co ogranicza bakteriom czynnik wzrostu.

 

 

 

Warto podkreślić, że suplementacja może w różny sposób wpływać na zmiany trądzikowe. Niektóre produkty działają antyzapalnie i antyoksydacyjnie, inne wpływają na wydzielanie sebum czy metabolizm hormonów. U wielu pacjentów ważną rolę w patogenezie trądziku odgrywa stres, na co można wpłynąć adaptogenami, czyli botanicznymi preparatami podnoszącymi tolerancje na stres emocjonalny czy fizyczny.

 

Warto zacząć od diety-ideą dietetycznych zaleceń jest wpływ na jak najwięcej zaburzonych procesów zachodzących w skórze: keratynizację, wydzielanie sebum czy stan zapalny. Dostępne kuracje przeciwtrądzikowe najczęściej skupiają się na pojedynczych czynnikach powodujących trądzik. Co ciekawe, w badaniach klinicznych znaleźć można wiele skutecznych monoterapii: probiotyki, omega-3, cynk, witaminy z grupy B czy preparaty botanicznie wpływające na metabolizm hormonów. Wnioski nasuwają się same, nie ma jednej właściwej terapii antytrądzikowej, ale jeśli się chcemy cieszyć poprawą stanu skóry warto zacząć od diety. Oprócz diety warto zwrócić uwagę na inne czynniki wpływające na zdrowie skóry. Jednym z najpowszechniejszych jest brak snu. Nie ma mowy o równowadze hormonalnej bez odpowiedniej regeneracji. Drugim czynnikiem jest stres. Badania pokazują że stres znacząco nasila zmiany trądzikowe, a stosowanie technik relaksacyjnych takich jak medytacja czy wizualizacja poprawia stan chorób skóry o podłożu zapalnym.

Wszystkie alternatywne strategie leczenia trądziku a zwłaszcza dieta, mogą być stosowane razem z konwencjonalnymi terapiami, ale dieta jest zdecydowanie jedynym bezpiecznym i nietoksycznym rozwiązaniem, które przynieść spektakularne efekty.