Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Rola witaminy C w zapobieganiu infekcjom oraz poprawie stanu skóry

Rola witaminy C w zapobieganiu infekcjom oraz poprawie stanu skóry

Witamina C a uroda- rzadko który organ naszego ciała jest tak wrażliwy i tak szybko uwidacznia niedobór witaminy C, jak skóra. Nic dziwnego, zważywszy że aż 75% skóry właściwej stanowi kolagen. Skóra zawiera wysokie stężenia, które z jednej strony przyczyniają się do powstawania włókien elastycznych, a z drugiej – chronią przed niszczycielskim działaniem powstających pod wpływem takich czynników środowiska zewnętrznego jak np. promieniowanie UV wolnych rodników tlenowych.

Badania wskazują, ze duże spożycie witaminy C przez kobiety w średnim wieku chroni przed zmarszczkami i suchością skóry, natomiast wysoka konsumpcja praktycznie jej pozbawionych tłuszczów nasyconych oraz węglowodanów (cukru) zwiększa ryzyko ich wystąpienia.

 

Witamina C a układ odpornościowy – witamina C poprawia funkcjonowanie ukladu odpornościowego przez zwiększenie proliferacji (namnażania się) białych ciałek krwi oraz blokowanie drogi ich apoptozy, czyli przedwczesnej śmierci. Przyczynia się także do stymulacji produkcji interferonu – podstawowego narzędzia do walki z wirusami, a także zwiększa aktywność białych ciałek krwi – komórek „naturalnych zabójców”, limfocytów T i B.

 

Witamina C a tarczyca – tarczyca to niewielki gruczoł wpływający na funkcje metaboliczne całego organizmu. Witamina C jest niezbędna do przebiegu oksydacyjnej degradacji tyrozyny – aminokwasu będącego prekursorem hormonów tarczycy. Suplementacja witaminą C poprawia parametry funkcji tarczycy u pacjentów z niedoczynnością tarczycy i zapaleniem błony śluzowej żołądka.

 

Bezpieczeństwo stosowania witaminy C – witamina ta nawet w dużych dawkach jest nie toksyczna. W przypadku dużego spożycia, kwas askorbinowy i jego metabolity są wydalane przez nerki. Duże spożycie może powodować biegunkę, która ustaje po zaprzestaniu spożycia. Choć witamina C jest metabolizowana do szczawianów, spożycie jej w dawkach nie powoduje wzrostu ryzyka kamicy nerkowej, dzięki fizjologicznym mechanizmom w postaci regulacji absorpcji z przewodu pokarmowego, reabsorpcji w kanalikach nerkowych oraz limitu przetwarzania kwasu askorbinowego do szczawianów. Pacjenci z nawracającą kamicą nerkową oraz pacjenci z niewydolnością nerek powinni ograniczyć przyjmowanie witaminy C do 100mg/dzień.

 

Niedobory witaminy C – w Polsce jedno z badań oceniających spożycie witamin i mikroelementów wśród przedszkolaków wykazało, że aż 56% chłopców i 38% dziewczynek nie pokrywa 70% średniego zapotrzebowania dla grupy (EAR) na witaminę C. Brak objawu szkorbutu nie musi oznaczać wystarczającej, zapewniającej właściwe funkcjonowanie, ilości witamin C w organizmie. Podstawowym źródłem witamin C są warzywa i owoce. Powszechny styl odżywiania społeczeństw krajów rozwiniętych, w tym Polski, przyczynia się do powstawania czasowej lub ustawicznej jej awitaminozy.

 

Jakie więc wnioski płyną z tego artykułu? - przytoczone dane bezspornie wskazują, że witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów organizmu człowieka. Jej niedobór może prowadzić do zaburzenia jego sprawności, przyczyniając się do rozwoju szeregu schorzeń, jak np. nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, miażdżycy lub nowotworów. Zważywszy na mnogość reakcji chemicznych, w których uczestniczy witamina C, jej niski poziom może manifestować się objawami ze strony wszystkich narządów: osłabieniem, zmęczeniem, wzmożoną podatnością na infekcje, krwawieniem z dziąseł, pogorszeniem gojenia się ran, bólami stawów i mięśni. Optymalnym i wystarczającym sposobem jej pozyskania jest spożycie na dziennym poziomie 800g warzyw i owoców.

 

 

 

Na podstawie „Rola witaminy C w zapobieganiu infekcjom oraz poprawie stanu skóry”