Masaż sportowy jako forma regeneracji potreningowej

Masaż sportowy stał się stałym i niezbędnym sportowym elementem odnowy biologicznej każdej osoby zawodowo bądź amatorsko uprawiającej sport. Dzieje się tak, gdyż jego działanie regeneracyjne jest niebywale skuteczne. Dzięki niemu bez straty energii podwyższa się jego zdolność do pracy. Masaż ten ma wiele wspólnego z masażem klasycznym, z tą różnicą, że jest wykonywany przy użyciu większej siły i energii. Dlatego też masażu sportowego nie można nazwać zabiegiem relaksacyjnym – bywa bolesny i nieprzyjemny, można stosować go na określone partie ciała (masaż częściowy) lub całościowo (masaż ogólny). Stosując tą metodę odnowy biologicznej sportowcy chronią swoje ciało przed zakwasami (zespołem DOMS), kontuzjami, napięciem mięśni. Ponadto masaż ten likwiduje skutki przetrenowania, mięśnie szybciej regenerują się po wysiłku oraz  przywraca mięśniom siłę i odpowiednią masę, poprawia również krążenie limfy, dotlenia skórę, rozgrzewa i relaksuje mięśnie lepiej przygotowując do zawodów.

W zależności od pożądanego efektu stosuje się różne metody i techniki masażu. Jeśli trening angażuje bardziej stawy, wtedy masażysta powinien skupić się na rozcieraniu. Jeśli zaś należy poświęcić uwagę mięśniom – wtedy kładzie się nacisk na ugniatanie. Masaż całościowy trwa ok. 60 min, ale jego intensywność jest uzależniona od dyscypliny sportu jaką uprawia zawodnik, oraz od jego indywidualnych predyspozycji. Badania wykazały jednak, że masaż sportowy niezbędny jest po każdym wysiłku treningowym sportowca.

Rodzaje masażu sportowego:

Masaż treningowy

Masaż ten wykonywany jest w całym cyklu treningowym. Ma on na celu zwiększenie rozwijającej się zdolności sportowca do większej pracy organizmu i utrzymywanie go w ciągłej gotowości do startów. Masaż treningowy trwa około 45-60 minut, jego długość i intensywność, jak w przypadku każdego masażu sportowego, dostosowane są do płci, masy, wieku sportowca oraz do rodzaju uprawianej dyscypliny. Na masaż sportowy treningowy składa się przede wszystkim rozcieranie i ugniatanie. Masaż treningowy wykonuje się  w czasie 1,5-6 godzin po intensywnym treningu.

Masaż przed zawodami

Masaż sportowy przed zawodami wykonuje się od dnia po ostatnim masażu treningowym aż do dnia startu i obejmuje całe ciało. Celem tego masażu będzie wydobycie zawodnika maksimum możliwości psychofizycznych, aby w pełnej gotowości mógł on stanąć do walki sportowej.

Masaż startowy

Masaż startowy stosuje się bezpośrednio przed startem. Wykonywany jest zaraz przed rozgrzewką i daje pozytywne wyniki tylko wtedy, gdy ćwiczenia fizyczne wykonuje się nie później niż 3-4 minuty po nim. Masaż startowy sprzyja szybkiemu i głębokiemu rozgrzaniu mięśni i aparatu więzadłowo – stawowego. Dzięki temu więzadła zachowują elastyczność, a mięśnie zwiększają zdolność skurczową, tym samym stają się bardziej odporne na urazy. Szczególna uwagę należy zwrócić na rozmasowanie miejsc przyczepów ścięgien i mięśni.

Masaż powysiłkowy

Stosowany bezpośrednio po treningu, zawodach, ale również w czasie między startami. Masaż sportowy powysiłkowy ma przywrócić organizm sportowca do formy sprzed wysiłku w jak najszybszym czasie, działa trzykrotnie silniej niż po prostu bierny odpoczynek po aktywności fizycznej. Jeśli wysiłek nie był bardzo intensywny, masaż wykonuje się po około 30 minutach od wysiłku, najczęściej po prysznicu. Jeśli aktywność fizyczna była większa, sportowca masuje się po około 1-2 godzinach. Masażysta ugniata i rozciera przede wszystkim kark i barki. Masaż sportowy powysiłkowy trwa około 15 minut.

Masaż podtrzymujący

Zabieg ten służy do podtrzymywania kondycji w okresie wolnym od zawodów, czyli w trakcie tzw. martwego sezonu bądź między regularnymi treningami sportowca, wtedy, gdy intensywność treningów jest mniejsza. Cel masażu sportowego podtrzymującego to utrzymanie układu nerwowego, układu krążenia, a przede wszystkim – układu ruchu – w sprawności towarzyszącej czasowi większej aktywności fizycznej. Masaż sportowy podtrzymujący trwa około 45 minut, stosuje się go codziennie lub co dwa dni. Dzięki niemu mięśnie otrzymują odpowiednią ilość tlenu i substancji odżywczych, a z organizmu szybciej usuwane są toksyny. Masaż sportowy podtrzymujący jest najdelikatniejszym rodzajem masażu sportowego, a podczas jego wykonywania stosuje się wszystkie elementy masażu klasycznego.

Głównym celem masażu sportowego jest podtrzymanie wysokiej aktywności organizmu w trakcie zawodów bądź między nimi, lub skrócenie czasu jego regeneracji po intensywnym i długotrwałym wysiłku. Masaż sportowy pobudza układ ruchu przed wysiłkiem i minimalizuje efekty zmęczenia już po nim. Usprawnia krążenie chłonki i krwi, dzięki czemu substancje odżywcze szybciej wędrują do mięśni. Mięśnie z kolei, poprzez działanie masażu sportowego, są bardziej rozgrzane i rozluźnione. Masaż sportowy poprawia metabolizm, pozwala sportowcowi uzyskać równowagę psychiczną, zmniejszyć stres i jego objawy: zaparcia, biegunki. Masaż sportowy zmniejsza również ryzyko wystąpienia kontuzji. Pozwala zlikwidować zmęczenie po wysiłku i powstałe w mięśniach zakwasy. Podsumowując, pomaga organizmowi lepiej przygotować się do intensywnego wysiłku i zminimalizować jego negatywne skutki.

Małgorzata Żak,

technik masażysta


Zapraszamy do Studia Masażu Never Average

tel +48 794 412 212

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *