Wpływ treningu wytrzymałościowego na ciało człowieka

Co to jest trening wytrzymałościowy?
Gdybyśmy chcieli w jednym zdaniu odpowiedzieć na to pytanie, brzmiało by ono tak:

„Trening wytrzymałościowy to rodzaj wysiłku obejmujący ćwiczenia tlenowe, których zadaniem jest usprawnienie czynności serca i układu krążenia”.

Ta forma aktywności fizycznej dla wielu osób kojarzy się najczęściej z bieganiem tzn. treningiem kardio i słusznie!

Bardzo dużą uwagę zwraca się tutaj na częstotliwość bicia serca. Trening wytrzymałościowy czy też kardio, polecany jest wszystkim osobom, bez względu na wiek czy poziom wydolności fizycznej.

Poniżej przedstawionych zostało kilka zalet treningu wytrzymałościowego.
Regularne treningi wytrzymałościowe wzmacniają serce, dzięki czemu może ono pompować więcej krwi bogatej w tlen. Proces ten przekłada się na lepsze dotlenienie organizmu, a co za tym idzie – lepsze samopoczucie i zwiększenie efektywności przemian metabolicznych w organizmie.
Cyklicznie uprawiany trening wytrzymałościowy, powoduje obniżenie częstotliwości skurczów serca w spoczynku i podczas wysiłku – serce staje się większe, silniejsze i wydolniejsze. Pompuje znacznie większą ilość krwi na każde uderzenie, w efekcie czego pracuje znacznie oszczędniej. Krew staje zawiera więcej czerwonych krwinek, co z kolei powoduje lepszy i skuteczniejszy transport tlenu.
Uprawianie sportów wytrzymałościowych sprawia, że mięsień sercowy lepiej pracuje, mniej się męczy, a przez to wolniej się zużywa. To z kolei przekłada się na lepsze funkcjonowanie układu krążenia, aż do późnej starości.

Regularny trening kardio zwiększa przepustowość żył, co obniża ryzyko wystąpienia chorób takich jak zawał serca, udar mózgu, a także schorzeń przewlekłych: miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy, nadwagi i otyłości.

Trening ten wpływa również na usprawnienie pracy płuc, gdyż wzmacniają się mięśnie oddechowe, przez co oddech pogłębia się i organizm pobiera więcej tlenu. Najlepiej jest więc biegać w zakresie tętna 65%-75% maksymalnej częstotliwości bicia serca. Lecz od razu nasuwa się pytanie, ile to jest ten maksimum.

Jak go obliczyć?

Przyjmuje się pewien wzór do obliczania tej górnej granicy:
220 – wiek
dla przykładu, mamy chłopaka, który ma 20 lat. 220 – 20 = 200 tj. maksymalne bicie serca, więc bieganie z częstotliwością w zakresie 130-150 skurczów serca/minutę, będzie najkorzystniej wpływało na jego pojemność płuc oraz wydolność. Wykonując ćwiczenia w tym zakresie tętna, spalamy energię pochodzącą w 80% z tłuszczu i tylko 20% z węglowodanów, a więc następuje spalanie tkanki tłuszczowej.

Trener Wojciech Łężniak


Bibliografia:
-www.wformie24.pl
-www.fitdietetyk.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *