Cukier – jak go zastąpić?

Zmęczenie, stres, depresje, senność, zawroty głowy to dolegliwości na które uskarżamy się coraz częściej. Wizyta u lekarza nie wnosi nic nowego, leki antydepresanty albo skierowanie na dalsze badania budzą niezadowolenie. Tymczasem wiele różnych schorzeń, zarówno fizycznych, jak i psychicznych ma bezpośredni związek ze spożywaniem czystego rafinowanego cukru czyli sacharozy. Duże ilości cukru otępiają nasz mózg za czym idzie drastyczny spadek naszej koncentracji oraz zapamiętywania.

Dużą ilość cukru zawierają:
– Soki z owoców
– napoje smakowe szczególnie gazowane
– słodycze
– gotowe płatki śniadaniowe, również musli
– alkohol
– przetwory mleczne
– białe pieczywo, bułki zawierające również gluten

Jakimi produktami zastępować cukier w pożywieniu ?
Zamiast cukru rafinowanego warto wybrać cukier nierafinowany czyli nieoczyszczony. Otrzymywany jest z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego bez oddzielania melasy i kryształków. Melasa trzcinowa i buraczana jest to produkt powstający podczas produkcji cukru. To właśnie w tym gęstym syropie zawarte są wszystkie wartości odżywcze produktu.
Zamienniki cukru:
– syrop klonowy, kukurydziany
– słód jęczmienny
– syrop z agawy (z niskim indeksem glikemicznym)
– ksylitol (uwaga! u dzieci może działać przeczyszczająco)
– lukrecja
– miód (spożywany w małych ilościach ma działanie prozdrowotne)

Trener Krzysztof Studnicki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *