Wpływ treningu siłowego na ciało człowieka

Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę jaki ogrom korzyści wywiera regularny trening siłowy na organizm człowieka. Dla większości społeczeństwa ten rodzaj treningu kojarzy się z osobami o dużej masie mięśniowej, przebywającymi kilka a nawet kilkanaście godzin tygodniowo na siłowni dźwigając kupę żelastwa, tylko po to, by urosnąć w obwodzie klaty, bicepsa i barków.
Otóż nic bardziej mylnego!

Poniżej pragnę przedstawić kilka argumentów, dlaczego właśnie trening siłowy jest dobrym rozwiązaniem dla każdego z nas.

Pierwszym i podstawowym atutem treningu siłowego jest to, że spala tkankę tłuszczową oraz podwyższa metabolizm. Pozwolę sobie porównać trening cardio (bieganie) do treningu siłowego pod względem spalania tkanki tłuszczowej. W czasie samego trwania treningu siłowego spalamy mniej tłuszczu niż przy cardio. Tak, ale zobaczmy co się dzieje dalej. Po skończonym treningu cardio, proces spalania tkanki tłuszczowej spowalnia i trwa jeszcze kilka do kilkunastu godzin. Zaś w przypadku treningu siłowego, spalamy tłuszcz do 36 godzin po zakończeniu ćwiczeń.

Co z tego wynika?

Możemy po intensywnym treningu siłowym leżeć na hamaku, jeździć samochodem bądź spać, a nasz organizm będzie cały czas spalał tłuszcz.

Trening siłowy w znacznym stopniu poprawia nasze samopoczucie. W trakcie tego wysiłku wzmożona jest bowiem produkcja endorfin, nazywanych powszechnie „hormonami szczęścia”. Dzięki regularnym treningom mamy więcej energii, a co najważniejsze jesteśmy bardziej zadowoleni. Taki stan wywołuje także widoczny efekt treningu – kiedy jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu, stajemy się bardziej pewni siebie i usatysfakcjonowani.
Opisywany rodzaj treningu powoduje hipertrofię mięśniową, czyli przyrost masy mięśniowej. Co istotne, mięśnie rosną nam nie w trakcie trwania treningu, lecz w czasie regeneracji potreningowej czyli właśnie wtedy, kiedy jak pisałem wcześniej spala się tłuszcz. Dlatego tak ważnym aspektem jest odpoczynek i przerwa miedzy jednostkami treningowymi.

Trening siłowy nie tylko wzmacnia Twoje mięśnie, ale także kości, więzadła i ścięgna, które trzymują nasze ciało w ruchu. Dlatego systematyczne ćwiczenie z obciążeniem pomaga uchronić nas przed kontuzją. Dzięki regularnym ćwiczeniom siłowym, powodujemy opóźnianie procesów starzenia się, poprzez spowolnienie starczego zaniku mięśniowego, utrzymywanie sprawności fizycznej na odpowiednim poziomie, czy spowolnienie powstawania chorób związanych ze starzeniem się.

Kolejnym argumentem na pozytywny wpływ treningu siłowego jest to, że poprawia się nasza postawa ciała. Nasze mięśnie kształtują sposób w jaki siedzimy, stoimy czy poruszamy się, dlatego zwiększenie ich siły pomaga w utrzymaniu prawidłowej sylwetki, a co za tym idzie zmniejsza się ryzyko wystąpienia codziennych dolegliwości związanych z siedzącym trybem życia.
Regularne uprawianie sportu wyraźnie redukuje ryzyko zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne takie jak cukrzyca, nadwaga czy nadciśnienie. Zmniejsza się ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru. Obniża się poziom cholesterolu we krwi. Spada poziom „złego” cholesterolu (LDL), a zwiększa się ilość „dobrego” cholesterolu (HDL). Musimy jednak pamiętać, że cholesterol wbrew powszechnej opinii jest nam koniecznie potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Trener Wojciech Łężniak


Bibliografia:
– trener.pl
– atlascwiczen.pl
-Trening siłowy- Jurgen GieBing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *