Laktoza – czym można ją zastąpić? cz. 2.

W wypadku gdy  laktoza naturalnie występuje w mleku, jest ona także składnikiem w produktach mlekopochodnych, zatem zawierają ją: śmietana, śmietanki deserowe, występuje  w serach, maśle, lodach, budyniach, puddingach, czekoladzie, a w mniejszym stopniu kefir, jogurt (produkty fermentowane). Często jest ona obecna w śladowych ilościach w mięsach, wędlinach, przekąskach takich jak chipsy, chrupki, itp.
Jak zastąpić te produkty?

Często pytacie czy wybór mleka bez laktozy jest dobrą opcją. Wydaje mi się jednak, że jest to wybieranie mniejszego zła. Nie dość, że mleko kupowane dzisiaj w sklepach jest już mocno przetworzone, to dodatkowe procesy, dzięki którym usuwana jest z niego laktoza, działają jeszcze bardziej na jego niekorzyść.

Jeśli już koniecznie potrzebujemy takich produktów, najlepiej byłoby skupić się na wybieraniu tych poddanych fermentacji –  jogurt można sporządzić samemu tak, aby nie miał on laktozy wcale, prócz tego można też spróbować innych smaków.

Jednym z nich jest mleko kokosowe i jego przetwory (w tym jogurty domowej roboty, robione na grzybku tybetańskim i polecane przez wielu znawców tematu) czy mleko ryżowe. Współczesna dietetyka kliniczna odchodzi od mleka sojowego, gdyż soja jest bardzo silnie modyfikowana, stąd sugerowane jest wyeliminowanie jej z naszej diety.

Staramy się obstawać przy tych produktach, które przeszły najkrótszą drogę od zerwania ich z drzewa, krzaka czy od żyjącego stworzenia, do momentu, kiedy trafiają do naszych ust w postaci posiłku. Ponadto, produkty mleczne, które mogą być spożywane przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy, to dojrzewające sery i masło klarowane, gdyż są one niemalże zupełnie pozbawione tego dwucukru.
Czy i kiedy musisz zrezygnować z laktozy?
Przede wszystkim osoby cierpiące na skazę białkową, wysypki skórne, wzdęcia, biegunki oraz nieszczelność jelita muszą zrezygnować z tego typu produktów. Osoby cierpiące obecnie bądź w przeszłości na nowotwory, ale również alergicy i osoby z astmą oskrzelową. Nie chodzi tutaj jedynie o laktozę, ale także inne związki znajdujące się w mleku.

Kolejną grupą ludzi, dla których jest ona niewskazana, to osoby walczące z kandydozą i innymi grzybicami ustroju. Skoro od wieków począwszy od szamanów, przez lekarzy i filary medycyny uważało się, że mleko może być szkodliwe dla pewnych osób oraz przy wszelkiego rodzaju schorzeniach, może warto się nad tym zastanowić.

Zrób test  i spróbuj odstawić mleko na kilka tygodni lub dłużej – sprawdź swoje samopoczucie i sam zdecyduj czy warto wykluczyć produkty mleczne ze swojej diety.

Trener Kinga Matuła


Materiały źródłowe:
https://zdrowegeny.pl/poradnik/laktoza-wszystko-co-musisz-wiedziec
http://hipoalergiczni.pl/klopotliwa-laktoza/
http://www.biotechnolog.pl/trawienie-mleka-przez-doroslych-jest-niezwykla-zdolnoscia-europejczykow

Nietolerancja laktozy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *