Jak zacząć zmieniać nawyki żywieniowe?

Jednymi z najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi kwestii zdrowego żywienia są:

  • co robić żeby schudnąć,
  • co powinienem jeść,
  • co zrobić jeśli nie mam czasu na gotowanie,
  • ile czasu potrzeba na zmiany,
  • czy muszę stosować suplementy diety?

Wbrew pozorom odpowiedzi na te pytania nie są takie proste, ponieważ każdy ma inne problemy, inne nawyki i cele. Celem tego artykułu jest wyjaśnienie podstawowych kwestii dotyczących zdrowego żywienia.

Na początek musimy obiektywnie ocenić swoją sytuację, miejsce do którego doprowadziły Nas podejmowane dotychczas decyzje. Jeśli nie mamy w sobie samokrytycyzmu to na pewno z miłą chęcią pomogą nam w tym rodzina i przyjaciele.

Jeśli ten krok mamy już za sobą to pora się zastanowić dlaczego w ogóle chcemy coś zmieniać w swoim życiu? Czy robimy to dla siebie czy dla kogoś innego? Najlepszą odpowiedzią byłoby – dla siebie, ale powody są różne.

Dlaczego? Jeśli podejmujemy pewne kroki z własnej inicjatywy to zdecydowanie łatwiej przez to przebrniemy, jeśli jest inaczej to musimy być naprawdę zdeterminowani (co innego jeśli nasze zdrowie już szwankuje i nie ma wyboru).

Jeśli nasza sytuacja jest kiepska tzn. od dłuższego czasu żyliśmy bez jakichkolwiek pohamowań i ograniczeń lub wydaje nam się, że o siebie dbaliśmy, a mimo to zdrowie podupadło to lepiej zasięgnąć porady kogoś kto ma na ten temat wiedzę. Zaoszczędzimy w ten sposób sporo czasu i nerwów. Warto dopowiedzieć, że nie ma co się łudzić że ktoś całkowicie pozna i „naprawi” nasz organizm w 2-3 tygodnie, skoro sami o to nie zadbaliśmy przez ostatnie lata.

W innych przypadkach gdzie chcemy się po prostu zrobić coś za co podziękuje nam nasz organizm sprawa jest prostsza, ale nie tak banalna jak by się mogło wydawać. Często skupiamy się na rzeczach naprawdę przyziemnych, a zapominamy o podstawach. 

Oto one:

odpowiednia podaż wody w ciągu dnia, szczególnie ważna z punktu detoksykacji organizmu, około 30ml/1kg masy ciała. Kierował bym się tutaj oczywiście pragnieniem, jeśli odczuwamy suchość w gardle to odwodnienie już może sięgać 1-2%.

produkty pierwotne jako baza naszych posiłków – musimy zdać sobie sprawę, że przetworzone produkty zawsze będą gorsze od tych z pierwszej linii. Przykład? Proszę bardzo. Chyba najczęściej przytaczany argument przez tych, którzy szukają każdego usprawiedliwienia na swoje lenistwo. Drób jest szkodliwy, wieprzowina jest szkodliwa, ale parówki… są już ok. Oczywistym jest, że mięso produkowane na skale masową nie jest takie jak być powinno, ale każdy kolejny produkt jest robiony z tego właśnie mięsa + kolejne extra dodatki i tak dalej. Więc po co kombinować I utrudniać sobie życie?

piramida żywieniowa- Zbyt duża ilość węglowodanów, zbyt mała ilość tłuszczu i białka. Czy koniecznym jest stymulowanie insuliny przy każdym posiłku? Nie, a do tego jeszcze reklamy preparatów ograniczających wchłanianie tłuszczów których i tak już nie ma. Skutek? Osłabiona odporność, obniżone libido, rozregulowany układ hormonalny.

cukry proste, tłuszcze trans – No na to niestety nie ma miejsca, a jest to chyba największym problemem wielu osób. Przemysł spożywczy nie ma skrupułów, w jaki sposób syntetycznie wyprodukowana margaryna reklamowana jako ta obniżająca cholesterol może być lepsza od masła, oliwy z oliwek itp.? Prawda jest taka, że sporo osób to kupuje i nie chodzi tutaj o koszty produktów tylko część z nich naprawdę uważa, że robią dobrze. Trzeba tutaj wspomnieć o napojach słodzonych gdzie zawartość cukru to około 5 łyżeczek na 250ml, a w jogurtach owocowych jest jeszcze gorzej.

probiotyki /prebiotyki – Z tego jak ważna dla naszego organizmu jest flora jelitowa mało kto zdaje sobie sprawę. Świadomość w tym temacie jest coraz większa, ale wciąż za mała. Istnieją badania naukowe wykazujące związek między zatłuszczeniem organizmu, a właśnie flora jelitową. Używki, przetworzone produkty, antybiotyki to wszystko skutecznie ją niszczy.

Prawidłowe żywienie wcale nie oznacza restrykcji, tylko zmianę nawyków żywieniowych na lepsze. Dopóki tego nie zrozumiemy będziemy mieć pod górkę. Najważniejsze by zmienić myślenie i trwać w dobrych nawykach długie lata – stworzyć ze zdrowego odżywiania styl życia. 

Trener Andrzej Kucharczyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *